1e week in Bishkek, KYRGYZSTAN - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Michel Pittens - WaarBenJij.nu 1e week in Bishkek, KYRGYZSTAN - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Michel Pittens - WaarBenJij.nu

1e week in Bishkek, KYRGYZSTAN

Door: Michel Pittens

Blijf op de hoogte en volg Michel

16 Mei 2015 | Kyrgizië, Bisjkek

Goedendag, Dames en Heren.

Ja ik zal jullie maar weer eens op de hoogste brengen van het een en het ander. Ik wens jullie alvast veel lees plezier!

Na mijn uitstekende ervaring van het Hotel in Istanbul ben ik mijn reis toch maar eens gaan vervolgen. Eindbestemming Bishkek. Op het vliegveld in Istanbul heb ik nog even wat bij de MAC gehaald want die kom ik niet meer tegen in Bishkek. Eenmaal in het vliegtuig had ik wederom vertraging, dat beloofde veel goeds, na wat rond kijken in het vliegtuig moest ik wel al wennen aan het zien van andere gezichten. Probeer het je maar voor te stellen een MIX van Russen en Chinezen. Na mijn fijne vlucht van 5 uur, fijn omdat we met 2 man 3 stoelen hadden, dus veel plek om te slapen. Kwam ik om 6 uur in de ochtend aan op Bishkek airport. Daar stond een dikkertje met een papier te wapperen waar Michel Pittens op stond, ik dacht hee die moet ik hebben. Deze man was zo behulpzaam dat ik mijn eigen koffer en tas in de auto heb gezet. Hij sprak gebrekkig Engels maar hij draaide wel goede muziek. Na een half uur rijden gearriveerd bij mijn Hostel (Hostelinn Bishkek) heb ik met de eigenaar een kopje bergthee gedronken, bergthee? ja das thee gemaakt van 5 verschillende planten uit de bergen en het was nog lekker ook. Toen toch maar even bijslapen op een bed. s'middags en s'avonds had ik afgesproken met Dave en Debbie een Amerikaans stel, zij zijn hier nu al 8 maanden. Zij hebben me het centrum van Bishkek laten zien: winkels, restaurantjes, koffie bar. Op het eerste moment waren het al enorm vriendelijk en gastvrije mensen. Nadat we bij een restaurant gegeten hadden hadden we voor de volgende dag afgesproken om weer samen te eten Maandag dus. In het restaurant had ik shazlik van kip en rund gegeten erg lekker. Maandag zelf maar eens de stad ingegaan om mezelf te oriënteren en alvast eens te kijken naar de verschillende kazen en zuivelproducten die ze hier hebben. Dat is immers toch mijn opdracht, en zo ijverig dat deze jongen is doet ie dat gewoon meteen. S'avonds overheerlijke burrito's gegeten gemaakt door Debbie (Thanks allot). Dinsdag maar eens naar kantoor gelopen, met begeleiding van Dave en Debbie. Na goed een half uur lopen, gearriveerd op kantoor. Daar heb ik kennis gemaakt met Tom, David, Stephen (Amerikanen). Daarnaast mezelf ook voorgesteld aan een aantal lokale werknemers, uiterst vriendelijk. Deze dinsdag is Stephen met zijn vrouw naar Amerika vertrokken voor 2 bruiloften en natuurlijk familie en vrienden bezoeken.
Woensdag ben ik daarom ook verhuisd vanuit het Hostel naar mijn eigen appartement voor 3,5 weken #NICE. De volgende 2 dagen op kantoor heb ik wat onderzoek gedaan en gezocht naar wat informatie over Kirgizië en informatie gezocht over de agrarische sector in dit land. Wat overigens een 2e Wereld land is. Dit betekent arm maar wel redelijk ontwikkeld en vooral in de Hoofdstad Bishkek. Ondanks dat ik niet meer in het Hostel zit heb ik nog wel contact gehouden met de mensen van het Hostel. We hadden afgesproken om de wedstrijd Real Madrid en Juventus te gaan kijken, omdat de tijd hier 4 uur later is was het redelijk laat om een voetbal wedstrijd te kijken, maar toch na wat pilsjes die overigens goedkoop zijn en een hoop gezever en gelach over voetbal (met een Spanjaard en lokale boy) een gezellige avond gehad. Donderdag wederom op kantoor en donderdag avond lekker series kijken (Blacklist, Arrow, PrisonBreak) allemaal aanraders. Vrijdag ochtend was Klaas mijn projectbegeleider vanuit TGS(Stagebedrijf) in Bishkek naar zowat 5 uur discussiëren over mijn project hebben we het mooi af kunnen bakenen. Vervolgens zijn we samen naar kantoor gegaan. Op kantoor konden we een stukje PAARD eten was best lekker, excuses aan de paarden liefhebbers maar dat is een delicatesse voor speciale gelegenheden: trouwerij, 50,60,70 jaar of het overlijden van iemand. Het laatste was helaas het geval bij een moeder van een collega. Na het proeven van het paard zijn we vertrokken naar het kippen bedrijf van NaturalAgro (waar ook het kantoor van is). Na een rit van 30 minuten zijn we gearriveerd. Het is een voormalig sovjet bedrijf, op het bedrijf worden nu 65000 kippen in een legbatterij gehouden. Ja WAKKERDIER "Suck this up" hier mag het nog. Naast de kippen produceerden ze ook voer en kippen voor andere lokale boeren. Het is mooi om te zien dat je eigen zo'n 50 jaar terug in de tijd gaat. Maar ze ontwikkelen hier wel mede door de kennis en ervaring van westerse landen. Nadat we weer terug waren in Bishkek en wederom een taxi chauffeur afgezet hebben, althans hij heeft ons afgezet, maar wij hebben hem afgezet in de vorm van geld. Maarja eenmaal in Bishkek hebben we Dave en Debbie opgehaald voor een heerlijk diner. Het eten is hier goedkoop en lekker wel veel kruiden maar daar moet het menselijk lichaam maar aan wennen. Vrijdag avond ben ik met een aantal lokale mensen van het Hostel gaan voetballen op een kunstgras veld. Het was 5 tegen 5 met in totaal 25/30 man. Toen moest ik mezelf als Hollander maar eens bewijzen. Dit is wel gelukt en ik had er in eens 25 vriendjes bij HAHAHA. Het voetballen duurde van 22:30 tot 1:30 en daarna natuurlijk nog even wat drinken. Ditmaal geen bier maar een traditioneel drankje een mix van gemalen mais, graan en nog een hoop andere dingen. Dit aangevuld met zure melk, was het voor mij toch flink slikken om het op te drinken. Wat dat moet dan toch. Het drinken ging onder het gelach van een aantal lokale gasten omdat ze zagen dat ik het niet zo lekker vond. Zaterdag toch maar even mijn afspraken met de leraar nagekomen en geskyped met mijn meisje die samen met haar ouder zorgzaam aan het kijken waren hoe ik mijn WAS zorgvuldig aan het ophangen was. Want ik was was aan het ophangen. (Binnenpretje) Vervolgens nog met Familie uit Volkel geskyped. Dan merk je toch dat je het leven in Nederland toch wel wat mist. Maarja het is nu 22:00 dadelijk Bishkek maar eens onveilig maken. Trouwens het weer is hier gemiddeld zo'n 30 graden Celsius. Alhoewel het vandaag wel geregend heeft.

Zo dat was het dan alweer week 1. Morgen mijn 2e cadeau openmaken, een kijken wat mijn Fleurtje nu heeft verzonnen. Ik kijk er naar uit!

Ik hoop dat jullie hebben kunnen genieten van dit verhaal ik althans wel!
Ik denk dat ik volgende week maar weer eens zo'n verhaaltje typ, maar misschien ook wel eerder, ik houd jullie in spanning!

Voor een foto reportage,
Go to: www.facebook.com/michel.pittens

  • 16 Mei 2015 - 18:45

    Harrie:

    skon verhaal Michel!!

  • 16 Mei 2015 - 19:07

    Franca:

    Leuk om te lezen, Michel. Al een week erop zitten......
    De hangwas werd goedgekeurd, dacht ik begrepen te hebben.
    Ik ben wel nieuwsgierig naar de kadootjes...... maar vraag het Fleur wel vrijdag.
    Wens je nog leerzame en leuke weken!!
    Doei.x

  • 17 Mei 2015 - 11:08

    Jose Pittens:

    he michel wat leuk om zo te lezen wat je allemaal meemaakt
    we wensen je nog heel veel succes daar en we houden contact
    xxxxx mams

  • 21 Mei 2015 - 23:06

    Jolanda Bekkers:

    Wat leuk om je verhaal te lezen. En dat het goed gaat met je, en dat je het ook naar zin hebt heel belangrijk. Ik hoop dat Fleur weer n mooi kadootje voor je heeft, wel lief van haar hihi. Ik kijk uit naar je nieuwe verhaal!! Doei xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michel

Actief sinds 09 Mei 2015
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 3241

Voorgaande reizen:

08 Mei 2015 - 15 Juli 2015

Travel to Bishkek

Landen bezocht: